onsdag 30 maj 2012

September - Oktoberläsning 2010

Jag kom av mig och tiden gick

September


Amos Oz – Berättelser och kärlek och mörker
Ett hänfört berättande och förföriskt språk får mig att mjukna och gå vilse i Odessas kulturarv och den nya staten Israels födelse. Irrar runt i över en månad och hittar ut efter 572 sidor utan att riktigt förstå vad det var som hände.


Oktober



Jostein Gaarder – The orange girl
Klart bästa självmedicineringen mot all form av dystymi. Jostein Gaarders böcker gör mig lycklig.

Sofi Oksanen - Utrensning
Med ett precist, okonstlade språk skildras en gripande berättelse om våld och förtryck, rädsla och kurage i kommunismens kölvatten. En viktig bok som gör ont att läsa men icke desto mindre läser jag den i ett sträck. Och känner att Europas sak är min.

Elin Ruuth – Fara vill
En liten iakttagande prosaberättelse om längtan och sökande som får en brådmogen nästan vuxen tonåring att bulta och slå i hjärtat på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar